Syy otsikon kysymykseen löytyy Luukkaan evankeliumin luvusta neljätoista. Siinä Jeesus on aterialla erään aikansa uskonnollisen johtomiehen luona ja ihmiset “pitävät silmällä” häntä kuten usein muulloinkin. Kuitenkin Jeesus on se, joka pitää silmällä niin isäntää kuin pöytävieraitakin ja viimein sanoo keitä kannattaa pyytää aterialle ja minkä vuoksi.
-“Jeesus sanoi talon isännälle: “Kun järjestät päivälliset tai illalliset, älä kutsu ystäviäsi, älä veljiäsi, sukulaisiasi äläkä rikkaita naapureita. Hehän saattavat vuorostaan kutsua sinut, ja näin sinä saat kaikesta palkan. Ei – kun sinä järjestät pidot, kutsu köyhiä ja raajarikkoja, rampoja ja sokeita… Tämän kuullessaan sanoi eräs pöytävieraista Jeesukselle: “Autuas se, joka saa olla aterialla Jumalan valtakunnassa.”
-Jeesus opetti: “Eräs mies järjesti suuret pidot ja oli kutsunut paljon vieraita. Kun pitojen oli määrä alkaa, hän lähetti palvelijansa sanomaan kutsutuille: ‘Tulkaa, kaikki on jo valmiina.’ Mutta yksi toisensa jälkeen nämä alkoivat esittää verukkeita…’Olen ostanut pellon’, sanoi yksi, ‘minun täytyy mennä katsomaan sitä, ‘Ostin viisi härkäparia’, sanoi toinen, ‘ja olen lähdössä kokeilemaan niitä …’Olen juuri mennyt naimisiin enkä siksi voi tulla.’ Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalle: ‘Mene kiireesti kaupungin kaduille ja toreille ja tuo tänne köyhät ja raajarikot, sokeat ja rammat.”
Tästä pääsemme kiinni kirjoituksen otsikkoon. Missä ne autuaat meidän mielestämme tänä päivänä ovat ja mistä heitä ei ainakaan löydetä?
Juutalaiset oppineet tutkivat Kirjoituksia päätyönään kaiket päivät. Jesajan kirjan teksti 25:6-9 ei ollut heille vieras. Siinä Jesaja profetoi siitä suuresta ateriasta, johon Jumala kelpuuttaa ihmisiä “kaikista kansoista.” Juutalaiset olivat kääntäneet Vanhan testamentin kirjoitukset hepreasta aramean kielelle Targumiin.
Targumissa tuo Jesajan kirjan jae 6 kuuluu näin: “Sotajoukkojen Jumala valmistaa kaikille kansoille pidot tälle vuorelle; ja vaikka he luulevat sitä kunniaksi, siitä tuleekin heille häpeä ja suuret vitsaukset, vitsaukset joita he eivät pääse pakoon, vitsaukset joihin he tuhoutuvat.”
Henokin kirjaa luettiin ahkerasti ja siinä ilmoitetaan, että “Ihmisen poika (Messias) ajaa pakanat pois.” Qumranin yhteisö sulki pelastuksen ulkopuolelle kaikki pakanat sekä millä tavalla tahansa vammaiset juutalaiset. Evankeliumin hämärtäminen ja käännösongelmat eivät ole uusi
ilmiö.
Kun luemme Luukkaan tekstin niin voidaan todeta, että täydelliset torjuivat kutsun. Ne, joilla ei ollut täydellisyyden taakkaa ottivat kutsun vastaan. Sokeat eivät katsele peltoja, rammat eivät koettele härkiä eivätkä raajarikot mene naimisiin. Miten nämä jakeet sijoitan itseeni ja omaan ajatusmaailmaan onkin jo vaikeampi asia.
Kun katselen ihmisiä ympärilläni niin herääkö minussa Targumin, Qumranin ja Henokin kirjan henki jolloin alan suorittaa mielelläni Suurelta Aterialta pois sulkevaa karsintaa? Korostan tuota “mielelläni” sanaa. Kunpa Herra siltä varjelisi.
Exitin kappale Kristallivirta tuli näin lopuksi mieleen henkilökohtaisena toiveena. “Minä toivoisin että mun toimeni ois vielä rakentaa useaa siltaa…”
Ari Torro.
Vihtavuoren baptistiseurakunta.