Marko Jauhiainen

|

Yhtä matkaa

Evankeliumeissa Jeesus näytti mallia siitä, miten opetuslapsia tehdään ja varustetaan, ja käski opetuslapsiaan jatkamaan tätä työtään. Kun opetuslapset noudattavat Jeesuksen antamaa käskyä, sen hedelmänä syntyy uusia opetuslapsia. Nämä puolestaan välittävät oppimansa edelleen seuraaville, ja tämä prosessi jatkuu aina siihen asti, kunnes Jeesus palaa takaisin – tai näin ainakin teoriassa.

Käytännössä monia Jeesuksen seuraajia ei ole koskaan tietoisesti ja harkitusti opetuslapseutettu, eivätkä he siksi itsekään välttämättä osaa opetuslapseuttaa muita. Ei myöskään ole tavatonta, että edes seurakuntatasolla ei ole tarjolla sen enempää suunnitelmallista opetuslapsena kasvamisen polkua kuin puitteita sen spontaanillekaan tapahtumiselle. Tällaisen virran mukana on helppo mennä, ja oma hengellinen kasvu saattaa jäädä “Herran haltuun”, vaan ei suinkaan Uuden testamentin tarkoittamalla tavalla.

Mutta vaikka opetuslapseutta tukevat muodolliset rakenteet ja suhteet puuttuisivatkin, ei se tarkoita sitä, että tie on pystyssä. Jeesus nimittäin haluaa sinun kasvavan hänen kaltaisuudessaan, ja Pyhä Henki auttaa sinua siinä. Sinäkin voit oppia tekemään niitä samoja asioita, joita Jeesuskin teki ja joita hänen erikseen mainitaan lähettäneen myös seuraajansa tekemään (Matt. 10, Luuk. 9-10). Se kuitenkin edellyttää, että otat myös itse vastuuta omasta hengellisestä kasvustasi.

Reittejä eteenpäin on varmasti monenlaisia, sillä Herra tietää ja tuntee meistä jokaisen, ja osaa räätälöidä juuri meille sopivan henkilökohtaisen opetussuunnitelman. Yksi reiteistä voisi olla vaikkapa seuraava:

Etsi rinnallesi yksi tai useampi henkilö, joka kaipaa samanlaista kasvamista Jeesuksen seuraamisessa kuin sinäkin. Lähtekää tekemään matkaa yhdessä, toinen toistanne tukien ja rohkaisten. Jakakaa elämää ja rukoilkaa yhdessä. Tutkikaa Jeesuksen toimintaa evankeliumeissa. Pohtikaa myös Apostolien tekojen valossa, millaiseen elämään Jeesus seuraajiaan kutsuu. Sama Pyhä Henki, joka vaikutti varhaisimmissa Jeesuksen seuraajissa 2000 vuotta sitten, on kykenevä johtamaan myös teitä. Olkaa kuuliaisia Hänen äänelleen.

Nykytilanteesi ajatteleminen voi saada edellä kuvatun matkan tuntumaan pitkältä. Silloin on hyvä muistaa, että pisinkin matka alkaa ensimmäisellä askeleella, ja tärkeintä on lähteä liikkeelle. Ota siis vastuu omasta hengellisestä kasvustasi, kutsu mukaan muitakin –  ja lähde loppuelämäsi kestävään seikkailuun Jeesuksen kanssa!

Kun näin teette, Jeesus vie teidät kanssaan niiden keskelle, jotka eivät häntä tunne, kohdatakseen heitä Jumalan voimalla, totuudella ja rakkaudella teidän kauttanne. Kaikki ei välttämättä mullistu saman tien – vaikkei sekään ole toki poissuljettua – mutta pikkuhiljaa saatte ottaa kasvun askeleita. Pyhän Henkensä kautta Jeesus opettaa teitä, ja saatte kokea yhä enemmän sitä iloa, mitä tulee Jeesuksen seuraamisesta elopelloille. Matteuksen evankeliumin lopussa Jeesus linkittää sekä valtansa että läsnäolonsa siihen tehtävään, jonka hän seuraajilleen jätti (Matt. 28:18-20), ja juuri sen tehtävän parissa saatte kokea ne molemmat erityisellä tavalla todeksi.