Pääsiäiseen mahtuu monta tarinaa. Pelkästään ristin tapahtumiin sisältyy useita koskettavia yksityiskohtia.
Eräs sellainen on ristin ryövärin tarina. Se ei ole elämäntarina, sillä Raamattu kuvaa vain hänen elämänsä loppuhetket. Silti se on koskettavuudessaan ainutlaatuinen. Ryöväri epäonnistui eläessään, mutta onnistui kuollessaan! Hänen riippuessaan ristillä tapahtui jotakin uskomatonta. Häntä kohtasi satumainen onni; viereiseen ristiin on naulittu syntisten ystävä, Jeesus.
Kaikki evankelistat mainitsevat, ettei Jeesusta naulittu ristille yksin. Matteus ja Markus todistavat hänen kanssaan samaan aikaan risteillään olleen myös kaksi ryöväriä. Luukas kutsuu heitä pahantekijöiksi. Johannes kirjoittaa, että Jeesus sai seuraansa ristille ”kaksi muuta, yhden kummallekin puolelle”, ei sen enempää.
Matteus ja Markus sanovat ryöväreistä muutakin, nimittäin sen, että heistä molemmat herjasivat Jeesusta yhdessä toisten kanssa. Sen sijaan Luukas, ”rakas lääkäri”, kertoo ristillä tapahtuneen uskomattoman parantumisihmeen.
Vaikka molemmat ryövärit olivat ensin Jeesuksen pilkkaajien joukossa, alkoi ristin tuskaisina tunteina toisen sydämessä tapahtua jotakin. Hän huomasi Jeesuksen olevan täysin erilainen kuin he. Hänen olemuksensa, hiljainen kärsimisensä ilman syytöstä ketään kohtaan, anteeksiantoa anova rukous vainoajien puolesta… Tämä kaikki sai aikaan muutoksen pahantekijän sydämessä.
Kun toinen ryöväri edelleen jatkoi herjaamistaan, toinen nuhteli häntä sanoen:
”Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen? Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat, mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt.”
Luuk. 23:40–41
Toisen pahantekijän sydämessä ei tapahdu mitään. Toinen kuitenkin kokee Jeesusta katsellessaan itsensä syntiseksi. Niinpä hän tekee ainoan asian, jonka ristille naulittu kuoleva mies voi tehdä. Hän kääntyy Jeesuksen puoleen ja sanoo hänelle: ”Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi.” Jeesus vastaa: ”Totisesti minä sanon sinulle, tänä päivänä pitää sinun olevan minun kanssani paratiisissa.”
Tämä parantumisihme jäi varmaankin melko huomaamattomaksi. Väkijoukko ei siihen reagoinut, toinen pahantekijä tuskin huomasi mitään. Silti, kaikkien silmien edessä, oli meneillään maailmanhistorian tärkein tapahtuma ja suurin ihme, meidän syntiemme sovittaminen. – Sen ensi hedelmänä Jeesus vei paratiisiin ristin ryövärin.