Jari Portaankorva

|

John Bunyania suomeksi

John Bunyanin kirjassa Elämän vesi (The Water of Life, 1688) klassikkoteoksen Kristityn vaellus kirjoittaja kuvailee Raamatussa usein mainittua elämän vettä armovirtana, joka puhdistaa jokaisen kristityn ja on syntisten toivo. Vesi virtaa Jumalan ja Karitsan armoistuimelta. Se on Pyhän Hengen ja armon virta. Kirjan tekstit ovat vertauskuvallisia ja muistuttavat paikoitellen sävyltään Kristityn vaellus -kirjaa. Kirja on hartauskirja ja sopii hyvin itsetutkisteluun. 

John Bunyanin kirjoittama Vankinarunoelma (Prison Meditations 1665) on hyvin vaikuttava pitkä runo täynnä monia koskettavia säkeitä, joissa Bunyan purkaa sydäntään Jumalalle jouduttuaan syyttömänä vankilaan.

“Rikosten vuoksi täällä ken joutuu nyt virumaan, kolkon saa kokea ankeuden, paha olo on vaan. Mutta vuoksi vanhurskauden vangittu onnen saa.” 

“Jumala usein vankeja kohtaa ja koskettaa, koputtaa sellin ovella, luoksemme Herra saa. Häntä palatsin portilla harvemmin tavataan.” 

Kirjan John Bunyan Elämän vesi ja runo vankilatunnelmia on kääntänyt Sirkka Perälä (Books on Demand, 2022) . 

John Bunyan syntyi Bedfordshiressä Englannissa vuonna 1628. Hän palveli armeijassa ja solmi avioliiton, mutta ymmärsi elämästään puuttuvan jotain ja ettei ollut kristitty lainkaan. Kerrotaan, että hän kuuli eräänä sunnuntaiaamuna saarnan, joka käsitteli sunnuntaiurheilun pahuutta. Samana iltapäivänä, pelatessaan “cats”-peliä Bunyan kuuli sydämessään äänen, joka sanoi: “Tahdotko luopua synneistäsi ja mennä taivaaseen, vai pitää kiinni synneistäsi ja joutua helvettiin?”

Nuo sanat eivät jättäneet häntä rauhaan seuraavien kuukausien aikana. Hän tapasi kristittyjä naisia, jotka puhuivat uudestisyntymisestä. Myöhemmin nämä samat naiset esittelivät Bunyanin baptistipastorille, John Giffordille. Seurakunnassa Giffordin saarnan ja opetuksen kautta Bunyan viimein tuli Kristuksen luo ja uskoon ja kastettiin. 

Vuosia myöhemmin John Bunyan alkoi saarnata samassa seurakunnassa. Hän julisti Jumalan sanaa missä tahansa ja kaikkialla. Hän saarnasi sanaa ulkoilmassa kyläaukioilla, ladoissa, yksityiskodeissa ja joskus jopa anglikaanisissa kyläkirkoissa. Bedfordshiren ja naapurialueiden seuduille syntyi työn tuloksena kongregationalisti- ja baptistiseurakuntia. Kuningasmieliset säätivät 1660 lain, joka kielsi nonkonformistisia saarnaajia (baptisteja, kongregationalisteja ja puritaaneja) puhumasta julkisesti.

Ja vuonna 1660 John Bunyan pidätettiin hänen saarnatessaan pellolla. Pidätyksen yhteydessä Bunyanille kerrottiin, että jos hän pyytäisi anteeksi tuomareilta ja pidättyisi saarnaamasta hänet vapautettaisiin. Bunyan vastasi, että tällainen lupaus ei ollut mahdollinen, ja niin alkoi kaksitoista vuotta kestävä vankeus. Vankilassa olleessaan Bunyan kirjoitti runon vankilatunnelmia.