Heikki Järvi

|

Elämän tarkoitus (Saarnaajan kirja)

Saarnaajan kirja etsii vastausta kysymykseen: ”Mikä on elämän tarkoitus?” Saarnaajan kirjan hepreankielinen nimi on gohelet, ja se tulee sanasta gahal = kokoontua ja tarkoittaa henkilöä, joka puhuu kokouksessa tai opettaa seurakuntaa. Sana esiintyy kirjassa seitsemän kertaa 1:1, 2, 12; 7:27; 12:8-10. 

Siddharta Gautama Buddha 500 eKr Intiassa opetti, että elämässä ei ole mitään muuta pysyvää kuin kärsimys. Jos pääsee kärsimyksestä, niin pääsee elämän janosta ja tulee valaistuneeksi! Liekö lueskellut Saarnaajan kirjaa ajankulukseen? Saarnaajan ajatuksia tutkiessa joutuu liikkumaan vähän kuin ”heikoilla jäillä”. Kirjassa Salomo kertoo asian ja kohta näyttää kumoavan sen sanoo “älä ole vanhurskas – älä ole jumalaton.” Samoin on “aika syntyä – aika kuolla, aika heitellä – aika kerätä jne. Salomo asettelee ”miinoja” tutkijan polulle ja oikeastaan purkaa ne vasta aivan kirjansa lopussa. 

Juutalaisen tradition mukaan Salomo kirjoitti nuoruusvuosinaan Laulujen laulun, kypsässä keski-iässä Sananlaskut ja vanhana, kaiken kokeneena, viimeisinä vuosinaan Saarnaajan kirjan. Saarnaajan kirja kuuluu osana ns. Juhlakääröä, jota luetaan perinteisesti eri juhlien yhteydessä. Laulujen laulua tavataan lukea aina uuden viikon alkaessa, mutta on myös laajalle levinnyt tapa lukea se pääsiäisen ns. seder-aterian lopussa. Ruutin kirjaa luetaan helluntaina. Valitusvirsiä luetaan Temppelin tuhon muistopäivänä 9. Av-kuuta, eli siinä heinä- elokuun tietämillä meidän kalenterimme mukaan. Nebukadnesar tuhosi tuona päivänä v 587 eKr Jerusalemin temppelin. Samalle päivälle ajoitetaan myös Tituksen johdolla roomalaisten suorittama toisen temppelin tuho v. 70 jKr. ja myös keisari Hadrianuksen suorittama juutalaisten karkotus Jerusalemista ja kaupungin nimen muutos Aelia Capitolinaksi ajoitetaan tuohon samaan päivään. Esterin kirjaa luetaan kaikissa juutalaisyhteisöissä Purimin aikaan. Saarnaajan kirjaa luettiin Lehtimajan juhlassa ja ajatuksena oli, että “iloitse vain nyt, mutta kohta sekin on turhuutta.” 

Saarnaajalla on ytimekkäitä viisauksia, joita käytetään paljon. Esimerkiksi 8:11 kun pahan teon tuomio viipyy, saavat ihmiset rohkeutta pahantekoon; 9:2 kaikkea voi tapahtua kaikille. Sama kohtalo on vanhurskaalla ja a jumalattomalla, hyvällä, puhtaalla ja saastaisella, uhraajalla ja uhraamattomalla; hyvän käy niin kuin syntisenkin, vannojan niin kuin valaa pelkäävänkin; 11 Lähetä leipäsi vetten yli, sillä ajan pitkään sinä saat sen jälleen; 12:1 Muista Luojaasi nuoruudessa, ennen kuin pahat päivät tulevat ja joutuvat ne vuodet, joista olet sanova, “Nämä eivät minua miellytä”. Saarnaajan kirjaa lukiessa täytyy koko ajan muistaa, että Saarnaaja virittää taustalla ansaa ja se laukeaa vasta kirjan lopussa: 12:13 Loppusana kaikesta, mitä on kuultu, on tämä: pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä, sillä niin tulee jokaisen ihmisen tehdä. 14 Sillä Jumala tuo kaikki teot tuomiolle, joka kohtaa kaikkea salassa olevaa, olkoon se hyvää tai pahaa. TUOMIO! Luulen, että suunta on se, että tuomiosta ei saa puhua mitään? Se on yhteiskunnallinen trendi! Ja sama kehitys saattaa vallita jopa seurakunnissa. Tuomion pelko? 

Kaksi oleellista suuntaa, mitkä Saarnaaja kokee tärkeäksi elämän tarkoitusta etsiessä ovat tyytyväisyys ja mielenhallinta. 6:9 Parempi tyytyä siihen, mitä on! Olosuhde Pikkupojalta kysyttiin, että miten pojat rakastuvat tyttöihin? Poika vastasi vähääkään miettimättä: ”Voi olla sellainen olosuhde, että alkaa tykkäämään jostakin. Paavali oli sisäistänyt saman ohjeen, ehkäpä juuri Saarnaajalta: 1. Tim. 6:6 Ja suuri voitto onkin jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa. Siis suuri voitto on olla niin lähellä Herraa, että kokee kaiken elämässä Hänen kanssaan ja toisaalta tyytyä siihen joka tilassa! Tyytyväisyys on siis jotain, minkä voi opetella.  

Työtoverini vankilavierailulla kertoi ystävästään, joka oli ”kasvanut Herrassa”. Hänellä oli kuulemma ennen ollut n. 3 sekunnin hermot, mutta jonkin aikaa uskossa oltuaan, hänellä oli jo noin 7 sekunnin hermot. 

7:10 Älä sano, että entiset ajat olivat paremmat kuin nykyiset Vanha aforismi kertoo, että ´Kun luulee olevansa jotakin, lakkaa tulemasta joksikin.’ Mielensäpahoittaja hauskuuttaa meitä omalla lempilauseellaan: ”Kyllä ennen kaikki oli paremmin”. Ajatuksen suosio kertoo siitä, että kaikilla meillä on kosketuspintaa Mielensäpahoittajaan? Jokaisella tahtoo olla mielessä ajatus, että ollaan menettämässä jotain? Ihmisellä on kaksi sellaista suuntaa, jotka helposti alkaa hallita: menneisyys ja tulevaisuus. Ollaan joko menneisyyden– tai tulevaisuuden vankeja. Molemmat on terveenä äärimmäisen hyviä ominaisuuksia. Meidän täytyy oppia menneisyydestä ja on myös syytä iloita siitä, mitä Jla on tehnyt. Samoin suhteessa tulevaisuuteen täytyy olla ´unelmia ja haaveita ja jopa suunnitelmia tulevaisuuteen, mutta mikään niistä ei saa kahlita meitä, ellei elämä tuokaan eteemme odotettua onnea. Se tuo jotain muuta – parempaan, kunhan olemme avoimia ja otamme vastaan. 

Saarnaajan tärkein vinkki, ymmärtääksemme hänen sanomansa oikein, on ”Auringon alla”, joka esiintyy kirjassa 29 kertaa. Turhuus (hepr. hevel) esiintyy 37 kertaa (”turhuuksien turhuus” on superlatiivi sanasta turhuus) ja siinä on vinkkinä samat aakkoset , kuin Adamin ja Evan pojan nimessä Abel. Abel uhrasi aikanaan Jumalalle mieluisan uhrin ja siitä isoveljellään Kainilla nousi kateus niin, että hän lopulta murhasi Abelin. Olisiko siinä vihje, että Jumalan palvelu ilman tervettä yhteyttä Jumalaan, johtaa turhamaisiin tekoihin ja siihen, että Jumalan palvelu voi lopulta tuntua turhalta? 

Ihmisen sisään on rakennettu kaipaus, joka tyydyttyy vain Jumalan yhteydessä. Saarnaaja etsii elämän tarkoitusta ja ilmoittaa, että se löytyy vain Jumalan kanssa. Hän kokeili kaikella mahdollisella ja mahdottomalla löytää nautinnoista elämän tarkoituksen. Saarn. 2:10 En kieltänyt silmiltäni mitään, mitä ne pyysivät, enkä torjunut sydämeltäni mitään iloa.

Saarnaajan kirjan sanoma meille

1. Elä elämäsi täysillä, mutta elä se Jumalan yhteydessä, silloin koet kaikki tunteet rehellisesti ja sieluasi hoitavina. Muuten ne tyydyttyvät vain pinnallisesti ja tyydyttävät vain tämän ajan tunteitasi.

2. Muista, että ELÄMÄ maksaa kerran palkan kaikesta vaelluksestasi! Jeesuksen muistutus on vastaus Saarnaajalle: Matt. 6:33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.

3. Erityisesti nuori, varjele yhteytesi Jeesukseen Pyhän Hengen kautta kaikissa elämäsi käänteissä ja koet rikkaan ja yltäkylläisen elämän. Tutkijat ovat sitä mieltä, että se saattoi olla Salomon motiivi kirjoittaa koko Saarnaajan kirja. Hän toivoi, ettei kenenkään tarvitsisi hairahtua niin kuin hän hairahtui. 

Tämä aika haluaa kääntää katseemme väkisin ajalliseen ja houkuttaa kaikella silmäin pyynnöllä ja me olemme avuttomat vastustamaan sitä, jos emme elä kaikkia elämämme käänteitä Jeesuksen kanssa. Siunausta matkallesi täyteläiseen elämään.