Bernhard Gerlich

|

Ilman evankeliointia seurakunta kuolee

Bernhard Gerlich

Olen työskennellyt monta vuotta myyntimiehenä.  Myyntityöllä on monia yhtäläisyyksiä evankelioinnin kanssa. Esimerkiksi kaikki vihaavat sitä. On kamala tehtävä soittaa jollekin, jota et ole koskaan tavannut ja yrittää myydä hänelle jotain puhelimessa. Ja ne ihmiset, jotka vastaanottavat myyntipuheluita vihaavat niitä myöskin. Muistan, että soitin kerran eräälle mahdolliselle asiakkaalle Ranskassa. Aloitin puhelun sanoen ranskaksi: -Moi, tässä Bernhard…Kuulosti kuin joku olisi katkaissut puhelimen, mutta en ollut varma…joten lisäsin… olemme erikoistuneet muodikkaisiin matkapuhelinlaukkuihin…… ja sitten kuulin jonkun hakkaavan puhelinta jotain vasten monta kertaa kunnes puhelu sulkeutui. Myyntityössä ja myös evankelioinnissa on otettava vastaan paljon hylkäämistä! Mutta vaikka myynti on vaikeaa työtä, se on ehdottoman välttämätöntä yritykselle selviytyäkseen. Ilman myyntityötä yritys kuolee.

Hyvä sanoma

Sama koskee evankelioimista ja seurakuntaa. Ilman evankelioimista seurakunta kuolee niin kuin yritys ilman myyntiä. Ja kuten tiedätte kristillinen usko Lännessä on kuolemaisillaan. Ei vain meidän seurakunnassamme tai meidän kirkkokunnassamme, vaan kaikissa kirkkokunnissa ja kaikissa läntisissä maissa, paitsi ehkä Ukrainassa… mutta heillä onkin sota. Siksi meidän olisi keksittävä, kuinka jakaa eteenpäin hyvää sanomaa meidän aikanamme. Tämä on meidän tärkein tehtävämme. 

Hyvän sanoman jakaminen on minun mielestäni seurakunnan, eli meidän kaikkien tärkein tehtävä.  Se ei ole meidän ainoa tehtävämme, tietysti seurakuntayhteisö on tärkeä, jotta se oppisi noudattamaan kaikkea sitä mitä Jeesus on käskeänyt. On tärkeää auttaa köyhiä ja meillä on monta muuta tehtävää. mutta ilman hyvän sanoman jakamista meillä ei ole edes mahdolisuuksia tehdä paljoa muuta. Evankeliointi on seurakunnalle kuin kaataisi bensaa tuleen. Siksi valitsin tämän kohdan ensimmäisestä kirjeestä korinttilaisille luvusta 9. Koska tästä voimme oppia mitä evankelioiminen tarkoittaa. Mitä evankelioiminen vaatii meiltä?

Mitä evankeliointi tarkoittaa?

“Vaikka olen vapaa ja kaikista riippumaton, olen ruvennut kaikkien orjaksi voittaakseni Kristukselle mahdollisimman monia. Voittaakseni hänen omikseen juutalaisia olen näille ollut kuin juutalainen; voittaakseni lain alaisina eläviä olen näille ollut kuin lain alainen, vaikka en olekaan lain alainen. Voittaakseni ilman lakia eläviä olen näille ollut kuin eläisin ilman lakia, vaikka en olekaan Jumalan lakia vailla – onhan minulla Kristuksen laki. Voittaakseni heikkoja olen näille ollut heikko. Kaikille olen ollut kaikkea, jotta pelastaisin edes muutamia. Kaiken tämän teen evankeliumin vuoksi, jotta olisin itsekin siitä osallinen.”

Lyhyesti sanoen ‘Kaikille olen ollut kaikkea, jotta pelastaisin edes muutamia.’ Kannattaa pohtia mitä Paavali tarkoittaa ja mitä hän ei tarkoita

Paavali ei tarkoita esimerkiksi sitä, että hänestä tuli epäjumalanpalvelija voittaakseen epäjumalanpalvelijat. Koska juuri tässä kirjeessä hän tuomitsee epäjumalanpalveluksen. Paavali ei tarkoita että hänestä tuli avionrikkoja voittaakseen avionrikkojat. Koska juuri tässä kirjeessä  hän tuomitsee seksuaalisen moraalittomuuden. Paavali ei tarkoita, että hänestä tuli ympärileikkaaja voittaakseen ympärileikkaajat, koska juuri tässä kirjeessä hän sanoo: On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen. (1 Kor 7:19)

Mitä hän siis tarkoittaa? 

Mielestäni ero voidaan selittää kahdella sanalla: sympatia ja empatia. Sympatia tulee kreikan kahdesta sanasta syn ja pathia. Syn tarkoitaa kanssa ja pathos tarkoitaa tunnetta. Sympatia tarkoittaa että minulla on samat tunteet kuin sinulla. Empatia tulee myös kahdesta kreikan sanasta em ja pathia. Joka tarkoittaa että ymmärrän minkälaiset tunteet sinulla on, vaikka minulla ei ole samat tunteet. Paavali siis yrittää ymmärtää miten hänen kuuntelijansa ajattelevat, että hän voisi selittää hyvän sanoman kielellä, jota he ymmärtäisivät.

Ajattele esimerkiksi, kuinka Paavali puhui erilaisille yleisöille. Apostolien Teot 17:1-5…he tulivat Tessalonikaan ja juutalaisilla oli siellä synagoga ja tapansa mukaan Paavali meni sinne. Kolmena sapattina hän keskusteli heidän kanssaan pyhien kirjoitusten pohjalta ja selitti ne heille. Hän osoitti, että Messiaan täytyi kärsiä ja nousta kuolleista, ja sanoi: »Juuri Jeesus, jota minä teille julistan, on tämä Messias, Kristus.» Muutamat juutalaiset vakuuttuivat asiasta ja asettuivat kannattamaan Paavalia ja Silasta, samoin suuri joukko jumalaapelkääviä kreikkalaisia sekä useat ylhäiset naiset. 

Eli, kun hän puhui juutalaisille, hän selitti Vanhasta testamentista että Jeesus on Kristus, eli juutalaisten Messias. Toinen esimerkki: Apostolien Teot 17:22-23 Paavali astui keskelle Areiopagia ja alkoi puhua kreikkalaisille: “Ateenalaiset! Kaikesta näkee, että te tarkoin pidätte huolta jumalien palvonnasta. Kun kiertelin kaupungilla ja katselin teidän pyhiä paikkojanne, löysin sellaisenkin alttarin, jossa oli kirjoitus: ’Tuntemattomalle jumalalle.’ Juuri sitä, mitä te tuntemattanne palvotte, minä teille julistan.”

Lopputulos oli samanlainen

Apt.17:32-33 17:32 Jotkut ivailivat Paavalia, kun kuulivat hänen puhuvan kuolleiden ylösnousemuksesta, toiset taas sanoivat: »Kenties saamme kuulla sinulta tästä vielä toistekin.»Niin Paavali lähti heidän luotaan. Muutamat kuitenkin hakeutuivat hänen seuraansa ja tulivat uskoon.

Evankeliointi ei tarkoitaa, että kaikki ihmiset tulevat uskoon  Mutta se vaatii sen, että kaikki saavat tietää mitä evankeliumi tarkoitaa. Meidän tehtävämme ei ole pakottaa ihmisiä uskomaan, vaan Jumalan kutsuu. Tämä on silti meidän käsissämme ja tämä on se mitä meidän on tehtävä. Eli, kun Paavali puhui kreikkalaisille filosofeille, hän käytti heidän oman filosofinsa tekstejä. Kussakin tapauksessa Paavali puhui samasta totuudesta eri tavalla

On kaksi ansaa, joihin voimme pudota. Yksi ansa on, etta samaistumme maailmaan niin paljon, että ei ole enää eroa meidän ja maailman välillä. Tässä tilantessä evankelioiminen ei ole mahdolista. Esimerkiksi, Anglikaaninen kirkko on viime päivinä tehnyt päätöksen siunata homoseksuaaliset suhteet. Jos me siunamme syntiä emme voi enää kutsua ihmisiä parannukseen Emme voi samaistua maailmaan ja julistaa evankeliumia samaan aikaan.

Mutta toisella puolella on toinen ansa. Toinen ansa on, että eromme maailmasta on sellainen ettei enää ole mahdollisuuksia julistaa evankeliumia maailmassa. Minusta tuntuu että on seurakuntia, joka ovat paenneet maailmasta. Minun mielestäni se on väärin. Jeesus tuli etsimään ja pelastamaan kadonneita ja hän on antanut meille saman tehtävän.

Me jatkamme sitä työtä, jonka Jeesus on alkanut. Tästä syystä evankeliointi on niin vaikeaa. Meidän on oltava uskollisia Jumalan sanomalle, joka ei koskaan muutu, mutta meidän on myös oltava uskollisia jokaiselle ihmiselle, jonka kanssa olemme tekemisissä. Esimerkiksi, meidän kielikahvilassa meillä on osallistujia Japanista, Venezuelasta, Puolasta, Tsekistä, Irakista, Yhdysvalloista, Meksikosta ja niin edelleen meillä on osallistujia, jotka ovat ateisteja, muslimeja, ortodoksisia kristittyjä, katolisia kristittyjä… ja niin edelleen.

Evankelionti vaatii meitä oppimaan uusia tapoja kommunikoida evankeliumi niin että se on ymmärrettävä kaikille heidän omalla kielellään ja kultuurillaan. 

Rukous 

Herra, me rukoilemme sen tehtävän puolesta, jonka sinä olet antanut meille. Auta meitä olemaan kaikille kaikkea, jotta pelastaisimme edes muutamia. Me pyydämme että sinä avaisit meille oven sanan julistamiseen ja me saisimme puhua Kristuksen salaisuudesta niin, että he tulisivat uskomaan sinuun ja saisivat iankaikkisen elämään.